Kávészünet Sidó Dáviddal

2024.05.14. 10:47
Hogyan jön össze a játék és a humánerőforrás-menedzsment? A kettő nem is áll olyan távol egymástól, mint elsőre gondolnánk. Mindkét tevékenység legfontosabb eleme az ember, a közösség és egyfajta stratégia megalkotása. Sidó Dávid, a Paks II. Zrt. HR főszakértője a tíz legnépszerűbb hazai gaming influenszer egyike.

Aki a ’80-as évek derekán vagy a ’90-es évek hajnalán született vagy akkoriban volt kisgyerek, számára nagyon is ismerősen és otthonosan hangzik, ha azt hallja: World of Warcraft (WoW). A Blizzard Entertainment 2004-ben megjelent számítógépes játékával világszerte több millió felhasználó töltött el órákat, napokat, heteket, éveket. 

Ebbe a táborba tartozott Sidó Dávid is. A Paks II. Zrt. HR főszakértőjének a klasszikus Gameboy játék után első nagygépes játékélményei közé tartozott a WoW. Ez az időszak több mint tizenöt évig tartott és megalapozta azt a tevékenységet, amelyet Dávid a munkán túl, szabadidejében jelenleg is végez, azaz az online tartalomgyártást, trendibb nevén gaming influenszerkedést.

– Mindig is kocka voltam, gyerekkoromban a Sega, a Nintendo és a Playstation játékok mind meghatározó részei voltak az életemnek és a kikapcsolódásomnak, akkoriban persze még a sport mellett. A sportot kivéve mindez nem változott. A saját online tartalomgyártásba viszont abszolút bagatel módon kezdtem bele, pusztán annyi visszajelzés alapján, hogy az embereknek „tetszett a hangom”, megnyugtatónak és kellemesnek tartották és szívesen hallgatták amikor online játszottunk egyik barátommal és ő közvetítette azt – meséli Dávid a kezdeteket.

Ennek már lassan 7 éve, s a kezdeti páremberes nézőközönségből mára csaknem 50 ezer követője van a különböző platformokon, és a sokezer hazai tartalomgyártóból a magyar TOP 10-ben szerepel. Először angolul streamelt, ma azonban már kizárólag magyarul készíti a tartalmakat, amelyekben különböző számítógépes játékok ismertetésén, bemutatásán túl interaktív beszélgetések, közös játékok is részét képezik a tevékenységnek. A YouTube-on például Tech cuccok bemutatása, meglepetés dobozok kinyitása és egyéb szórakoztató tartalmak is megjelennek a játékok mellett.

Ez engem szórakoztat, kikapcsol, feltölt, a közösséggel együtt élem meg a játékok élményét.


– Amikor kezdtem, nem volt koncepcióm, nem vagyok egy klasszikus példa az online tartalomgyártást most kezdők számára – árulja el.

Habár a játékról, a játszásról alapvetően az első gondolat, ami beugrik, hogy kötetlen szabadidős tevékenység, viszont ha az embernek már nem csak a saját szórakoztatása a cél, akkor szükség van egyfajta rendszerességre ahhoz, hogy ez a tevékenység eredményes legyen. – Eredményeket elérni és egy összetartó közösséget építeni csak akkor lehet, ha van menetrended és tartod is magad hozzá. Te sem szívesen néznél egy olyan műsort a TV-ben, ami random, kiszámíthatatlan, előre nem meghatározott időpontban kerül elő, ugye? – teszi föl a kérdést.

Éppen ezért feszes időbeosztásban dolgozik: reggeltől késő délutánig a Paks II. Zrt.-ben végzett tevékenységé a főszerep, otthonába hazaérve pedig következik a második műszak, ami – akárcsak a napközbeni tevékenység – szintén emberközpontú feladat. Jellemzően heti öt napon át streamel. 

Éves szinten hozzávetőleg kétezer órát dolgozik a Paks II. projektben. Munkája során közreműködik az atomerőmű-építéshez szükséges legjobb szakemberek kiválasztásában, illetve a munkavégzés során felmerülő humán kérdések koordinálásban. Kiemeli, nagyon jó a csapat a Paks II. Humán Erőforrás Igazgatóságán, jól kiegészítik egymást. 

A napi munkán túl 2023-ban 1900 órát steramelt. Mindennap oda kell ülni a gép elé, különben a nézők, akik szeretik őt és akiket ő is megszeretett, el fognak pártolni és más csatornákat kezdenek nézni. 

Akárcsak a humánerőforrás-menedzsmentben, úgy itt is fontos az emberközpontú szemlélet, ez a tevékenység is csak akkor lehet eredményes, ha a követők érzik a törődést. 


– A munkából hazaérve van 30 perc ún. power nap, majd este hattól tízig streamelek. Korábban ez este tíztől hajnali kettőig tartott, de változott a korosztály, változtak az igények, így ehhez igazítottam az időpontot is – részletezi, hozzátéve, hogy jelenleg 21 és 36 év közötti az aktív nézőközönsége. Átlagosan 400-600 aktív nézője van, ami magyar viszonylatban soknak számít.



Hétvégente még aktívabb a világhálón: szombaton és vasárnap is reggel kilenctől délután háromig streamel. Ennek meg is van a mérhető eredménye, mert a hétvégi nézőszám majdnem a duplája a hétköznapinak. Életvitelében nagyon fontos a rendszeresség és a következetesség, ezt szereti benne párja is, akivel már egy évtizede él együtt. Ő már így – a „játékszenvedélyével” együtt – ismerte meg Dávidot, életvitelüket együtt formálták, alakították úgy, hogy mindennek, ami számukra fontos, legyen benne hely.

Habár a kezdetekkor nem volt különösebb célja a szórakozáson, szórakoztatáson túl a streamingnek, mára ez a szemlélet gyökeresen megváltozott, éppen ezért nem is egyedül végzi az összes feladatot. A háttérmunkát több ember támogatja: egyikük a Youtube-ra felkerülő tartalmakkal, másikuk
a TikTok-ra készülő rövid videós contentekkel foglalkozik. Több médiaügynökséggel is együtt dolgozik, akik hozzák számára a feladatokat, olyan új játékokat, projekteket, amelyeket népszerűsít saját csatornáján.

– Folyamatosan követni kell és valamilyen szinten meg kell felelni a trendeknek, így sok időt töltünk azzal, hogy keressük az új játékokat, különlegességeket és agyalunk, hogyan is lehetne ezt a legmegfelelőbb módon eljuttatni a közösséghez. Furcsa lehet ez egy „kívülállónak” aki első ránézésre csak annyit jegyezhet meg, hogy „de hát ebben mi a nehéz, hiszen egész nap csak játszik a gépen és a nézőkkel beszélget”? Ennél azonban sokkal többről van szó és talán kijelenthetjük, hogy a tényleges élő adásban megjelenés csak egy töredéke annak az időnek, amit ebbe a folyamatba bele kell fektetni – emeli ki Dávid.

– A másik kedvenc kérdésem, amit évekkel ezelőtt édesapám is feltett nekem: „Na jó, de mégis miért nézik, azt amit játszol ahelyett, hogy ők maguk játszanának?” – Erre egy nagyon egyszerű példával válaszoltam neki anno: „Te is nézel teniszt és focit a TV-ben nem? Miért nem csinálod inkább?”

A válasz pedig egyszerű: ha jobb nálad, az akit nézel, akkor tanulni lehet tőle, ráadásul ezek a számítógépes vagy konzolos játékok drágák és nem mindenki engedheti meg magának, hogy mindet megvásárolja. A streaming során betekintést nyer ezekbe a játékokba.



Nemcsak a közösségi média világa, hanem maguk a játékok is nagyon sokat változtak az elmúlt évek során, aminek egyik legszembetűnőbb eleme természetesen a látvány, hiszen a technológia fejlődésével minőségibb lett a grafika és a vizuális megjelenés. Ugyanúgy, ahogy a TikTokra készült videóknál, úgy itt a játékokban is fontossá vált, hogy minél előbb információt kapjon a játékos. Egy valami azonban megmaradt ebben a felgyorsult világban is. – Rendszeresen szervezünk közönségtalálkozókat, ahol már egy aktív baráti társaság alkotja a „kemény magot”. Az ilyen találkozók sokat hozzátesznek a napi streaminghez is, hiszen még erősebbé és összetartóbbá válik az itt levő közösség – emeli ki Dávid. 

Dávid online itt érhető el: